Un nou pla de protecció pel Montseny

Xerrada de la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny

Ahir vam assistir a la conferència de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny sobre el nou pla de protecció del parc natural. Va ser interessantíssima, i amb una idea clara de fons: Volem salvar el Montseny per a la gent que hi viu. Us en deixem alguns apunts.

El Montseny és molt particular per la biodiversitat que aplega. Hi viuen més de 500 espècies vegetals! En part és per l'altura, que permet que també hi puguin viure espècies que no són del clima mediterrani. Això fa que els punts culminants siguin llocs clau a protegir. Els paisatges d'aquests punts culminants són oberts. I són producte de milers d'anys d'activitat humana: ramaderia i agricultura extensives.

Però cada cop hi ha menys pastors. Hi ha el perill que el bosc faci desaparèixer aquests espais i les espècies que hi viuen. Per això cal:

• Ajudes: Si paguem agents rurals, per què no pagar pastors, que també són importants?
  • Permetre cremes al parc: Claus per mantenir espais oberts. Si cal, amb supervisió de bombers.
  • Borsa de terres: Que els pagesos joves trobin terra. I els veterans, relleu.

Més enllà dels espais oberts, també cal protegir els boscos i l'aigua. Alguns boscos poden destinar-se a la silvicultura, però d'altres s'han de mantenir com a boscos madurs. Pel que fa a l'aigua, cal estudiar l'estat de l'aqüífer Montseny- Guilleries. I fer una moratòria de concessions d'extracció aigua fins que no se sàpiga del cert si el ritme actual és sostenible.

Finalment, hem d'aturar la sobrefreqüentació del Montseny. El turisme no pot ser la principal activitat econòmica dins del parc natural. I cal més civisme: Els gossos han d'anar lligats. Un pastor ha arribat a perdre el 10% del ramat en un any per atacs de gos.

Els científics ho tenen clar. Però l'administració encara prioritza invertir en equipaments en comptes de subvencionar la ramaderia o finançar estudis.

El nou pla de protecció del Montseny ha de servir per corregir totes aquestes mancances. Per això fem una crida als responsables perquè consensuïn el text amb tothom. També amb els científics i la gent del Montseny.

Volem un Montseny viu i per a la seva gent!