Malestar a Arbúcies per una empresa de tractament de metalls

L’Ajuntament apunta que els únics moviments que està fent la companyia responen a les obres d’adequació i l’oposició acusa al govern d’«opacitat» per no respondre les sol·licituds d’informació

Pla general de l'exterior de l'empresa, que encara no té llicència ambiental per operar / David Aparicio

Escrit per Clara Julià i publicat pel Diari de Girona

L’obertura d’una nova fàbrica de tractament de metalls fèrrics al costat de les Guilleries ha encès el malestar entre un grup de veïns i alguns grups municipals de l’oposició. La companyia, que està ubicada al quilòmetre 3 de la carretera que uneix Arbúcies i Sant Hilari Sacalm (Gi-550) a la zona de ca n’Aulet, es dedica al tractament de residus fèrrics i no fèrrics i forma part del grup Actividades Integrales Costa Brava S.L., antigament amb seu a Riudarenes.

L’oposició i alguns veïns -que prefereixen no fer declaracions- acusen l’empresa d’haver iniciat l’activitat sense el pertinent permís ambiental. El portaveu de la CUP, Aniol Pujolràs exposa que hi ha un decret d’alcaldia on es constata que l’alcalde va ordenar el cessament de l’activitat a l’empresa: «El 24 d’abril en Pere Garriga, l’alcalde, va signar un decret on ordenava el cessament de les activitats, però dubtem que se’ls hi hagi comunicat res i creiem que continuen operant. És una trituradora d’alumini ubicada al costat de les Guilleries, amb tot el que això comporta. L’empresa tracta amb materials altament tòxics, com l’alumini, i els està tractant sense cap mena de protecció, a l’exterior », subratlla el regidor.

Pel que fa a l’esmentat decret, al que ha tingut accés Diari de Girona, és un document que data de l'abril d’enguany on es constata que la societat mercantil va sol·licitar una primera llicència d’obres el juliol de 2022 i una segona llicència el febrer de 2023. El decret exposa que «no havent finalitzat encara les obres i instal·lacions autoritzades i no disposant tampoc de la llicència ambiental, podria haver-se iniciat ja aquesta activitat no disposant de títol habilitant per a l’exercici de l’esmentada activitat». En el document s’afegeix que «s’ordena l’immediat cessament de l’activitat es pugui estar exercint fins que no es disposi de la llicència ambiental i d’activitat que ho habiliti».

El regidor de la CUP afegeix que la formació ha presentat diverses sol·licituds d’informació a l’Ajuntament sol·licitant, entre d’altres, el permís d’obres així com l’estudi d’impacte ambiental. «Encara no hem vist cap document. Aquesta opacitat és la praxi d’Entesa Arbúcies», critica l’edil.

Interpel·lat sobre aquests fets, el batlle del municipi, Pere Garriga, assegura que «aquesta planta mai ha estat operativa, només està en obres». L’alcalde afegeix que es nega a fer declaracions al respecte en plena campanya electoral.

Inspecció de Mossos

D’altra banda, el passat 8 de maig diversos agents de la Unitat Regional de Medi Ambient (URMA) dels Mossos de Girona van anar a requeriment del departament d’Acció Climàtica a fer una inspecció a la planta. Van instruir diligències i les han passat a quatre organismes: l’Oficina de gestió ambiental unificada; el departament d’Ació Climàtica, l’Agència de Residus i l’Ajuntament d’Arbúcies. Aquesta planta es troba en tràmit i, per ara, no té permís ambiental.

Aquest diari ha contactat sense resposta amb l’empresa.