Som municipalistes

Assemblea d'Unitat Popular celebrada el mes de gener a la sala polivalent del camp de futbol

Què és el municipalisme? Què significa ser municipalista?

L’herència ideològica de les actuals CUP, com és sabut, té origen després de la dictadura, amb candidatures que agrupaven una representació significativa del context local de cada lloc. La Candidatura Unitària i Popular d’Arbúcies (CUPA) és una d’aquestes llavors d’Unitat Popular.

La CUP Arbúcies no som la CUPA. Malgrat això, ens reivindiquem com el seu relleu. Moltes vegades, en els plens municipals hem d’escoltar retrets com ara: “quan vosaltres governàveu amb la CUPA”, i semblants.

Estem lluny d’aquells anys, i la realitat d’Arbúcies ha canviat tant, que val a dir que tant de bo haguéssim pogut governar amb la CUPA, perquè el que és clar és que allò que hi havia era molt més democràtic i transparent que el que hi ha actualment.

Com que ens agrada fer memòria, des d’aquestes línies volem recordar que tant sols l’actual batlle d’Arbúcies és l’única persona de l’actual Plenari que ha governat amb la CUPA.

Per nosaltres, ser municipalistes no significa governar pel poble, sinó que el poble governi i ens digui com hem de procedir per tal que les seves vides siguin dignes de ser viscudes. Per nosaltres ser municipalistes no significa afavorir uns pocs perquè tinguin feina, o només beneficiar les entitats locals: «primer la gent d’Arbúcies», repeteixen constantment.

Alerta! «American first» repetia el senyor Trump. Ser municipalistes significa aprendre i beure de tots els estímuls que et regala la vida, de dins al poble però també de fora. Compartir experiències amb la resta del món només pot fer que enriquir-nos culturalment.

Ser municipalistes significa defensar amb fermesa les polítiques públiques i destrossar les xarxes clientelars. Significa escoltar, entomar les crítiques que no ens agraden, deixar-se esmenar i, sobretot, rebre d’altri.

També significa deixar de defensar polítiques populistes, ser valentes i defensar amb ungles i dents la vida de totes. I quan diem totes, volem dir totes les persones. És impensable, per a nosaltres, poder deixar a ningú pel camí.

Municipalisme significa ser i deixar ser.