Crònica del ple extraordinari del 24 de juliol de 2019

En el ple del 24 de juliol l'objectiu era aprovar els Comptes de l'exercici de 2018, aprovar el Pla Econòmic Financer, aprovar l'augment del 0,25% dels treballadors de l'Ajuntament, la destrucció d'arxius administratius i dels dies de festes locals.

Pel que fa al posicionament de la CUP Arbúcies, vam preguntar si s'estaven aprovant els comptes de l'exercici 2018, ja que si era així, creiem que s'hauria d'haver fet el ple d'aprovació d'aquest abans del primer de juny de 2019 (la secretària ens va respondre que en lloc d'un ple es va fer una Comissió Especial de Comptes el 30 de maig i que per aprovar-ho per ple hi ha temps fins a l'octubre). Tanmateix, vam exposar que si potser s'havia fet aquest ple per no influir en els resultats de les eleccions, ja que es va fer un ple durant la precampanya electoral i s'haguessin pogut aprovar en aquell moment.

Tot seguit vam recordar que nosaltres no havíem participat en aquests comptes, ja que en la legislatura passada no teníem representació a l'ajuntament. Tanmateix, després d'analitzar la liquidació dels pressupostos de 2018, vam preguntar algunes qüestions:

1. Volíem saber per què l'any 2018 es varen pressupostar uns ingressos de 975.000€ d'Activitats econòmiques, els impostos que paguen les grans empreses al municipi, però tan sols vam recaptar 482.000€ ? I perquè aquest 2019 hi havia pressupostats 1.528.000€ (un 217% més)?

L'equip de govern va respondre que quan es va fer la revisió de l'IAE en les embotelladores, es va indicar que els ingressos serien aquests. La Diputació de Girona (XALOC) que és l'entitat que gestiona la recaptació d'aquests impostos va recaptar la quantitat indicada. Entenem que, durant aquest 2019, cobrarem la diferència entre els pressupostats l'any 2018 i els ingressos rebuts.

2. En segon lloc vam preguntar com és que es va haver de tornar una subvenció de la Generalitat per la biblioteca de 110.000 euros (que no estaven pressupostats ni modificats), i perquè quan es va fer un estudi per aquesta infraestructura que ens va costar 20.000 euros (5.000 euros més de la subvenció que vam rebre de la diputació per aquest estudi)?

Inicialment s'havia demanat per fer l'avantprojecte i el projecte. L'Ajuntament va rebre la subvenció de la diputació per fer l'avantprojecte (les subvencions no es donen un 100%, per això la diferencia de 5.000 euros). Pel que fa a aquests 110.000 euros que es van haver de tornar, eren per fer el projecte, però s'excusen que hi va haver una suplementació de pressupostos. També vàrem saber que la recaptació dels impostos de l'Ajuntament d'Arbúcies està cedida al Consell Comarcal de la Selva.

Vam votar en contra de l'aprovació d'aquests pressupostos perquè, SÓN DEFICITARIS, no vàrem poder demanar modificacions perquè no teniem representació I PERQUÈ ENS PREOCUPA MOLT QUE EN EL 2019 ELS RESULTATS SIGUIN MOLT PITJORS.
Tot seguit, com que la liquidació dels pressupostos 2018 va sortir que l'Ajuntament d'Arbúcies no complien l'estabilitat pressupostaria, estem obligats a fer un Pla Econòmic financer. Aquest incompliment va ser perquè es tenia pendent cobrar una subvenció de la Generalitat, i com que no va arribar, es va haver de demanar un préstec pont.

Anem a pams. La liquidació del pressupost de l'exercici 2018 es va aprovar, per Decret d'alcaldia el 28 de febrer de 2019, i en el document que s'estava aprovant deia textualment:
''El Pla Econòmic financer serà presentat, en el termini màxim d'un mes des que es constati l'incompliment, davant del Ple de la Corporació, qui haurà d'aprovar en el termini màxim de dos mesos des de la presentació i la seva execució no podrà excedir de tres mesos des de la constatació de l'incompliment.''

El Ple que s'hauria d'haver fet el 28 de març de 2019 no es va fer, i en lloc d'això, es va celebrar una Comissió Especial de Comptes el 30 de maig de 2019.

El ple d'aprovació, que és el que estàvem fent ahir, s'hauria d'haver fet en circumstàncies normals a tot estirar el 28 de maig de 2019. El dia 2 de maig es va fer un ple extraordinari, però no es va fer i esperàvem que l'equip de govern ens ho expliques. La secretària va apuntar, tal com exposàvem, que no s'havien complert els terminis.

1. Vam preguntar sobre el deute especificat en el punt 1.c, que situa l'endeutament de l'Ajuntament d'Arbúcies en 5.601.000€ (més d'un milió d'euros més que el 2017)?
L'equip de govern va exposar que, com que es va pagar el crèdit pont que es va demanar en concepte del Pla de Barris, aquest més d'un milió d'euros d'endeutament respecte a l'any 2017 ja no hi és).

2. Vam preguntar sobre el punt 5.2, sobre la sentència judicial a complir amb el pagament d'interessos de demora de certificacions d'obres procedents d'anys anteriors, com també que ens aclaríssiu el punt 5.3 sobre les incorporacions d'obres de l'exercici 2017.

Les incorporacions, va respondre la secretària que era a causa de la subvenció del Pla de Barris. L'equip de govern va exposar que els interessos de demora va ser una sentència judicial de l'edificació del polígon de Cal Xic l'any 2005 que obligava a l'Ajuntament a pagar uns 400.000 euros a l'empresa Brosa.

Pel que fa als altres tres punts, es van aprovar per unanimitat.

Podeu recuperar el ple gràcies a la feina de Ràdio Arbúcies 107.6 FM a aquí: 
https://www.mixcloud.com/Ràdio_Arbúcies/plenari-240719/?fbclid=IwAR1F7rGijLLRZS1JA2y0CBLFrsP7StRMpa9Px1-EIkDsyLi9bqRZ6hYd9WA