Alta participació en la campanya Repensem Espais

191 persones van votar en la campanya Repensem Espais. Les opcions més votades van ser la biblioteca, el casal de joves i l'hotel d'entitats, respectivament. Mentre que l'opció proposada pel govern d'Entesa, l'enderroc, només va aconseguir un 5'8% dels vots.

La CUP valorem molt positivament aquests resultats. Primerament, l'elevat nombre de votants ens indica que la participació ciutadana és el camí a seguir per tal de dotar a la ciutadania de més poder de decisió. Si una consulta promoguda únicament per un partit ja pot mobilitzar gairebé dos centenars de persones, quantes n'hagués pogut mobilitzar una consulta organitzada oficialment per l'Ajuntament? Esperem que l'equip de govern en prengui nota i que a partir d'ara promogui processos participatius, tant de temes particulars com aquest, com de generals com els pressupostos. D’aquesta manera aconseguirem un major interès dels veïns i veïnes per tal de millorar el poble.

En segon lloc, també valorem positivament que aquesta campanya hagi servit perquè tot el poble conegués la intenció d'Entesa d'enderrocar l'antic ajuntament. Com hem apuntat anteriorment, la seva proposta només ha obtingut el 5'8 % dels vots i cinc opcions diferents l'han superada en vots. Això hauria de fer-los repensar la qüestió i reflexionar sobre els possibles usos alternatius que es poden trobar per l'edifici.

Finalment, aquesta campanya també ha servit perquè el poble reclami diferents serveis que actualment no són prou bons com caldria. L'opció més votada ha estat la biblioteca, cosa que indicia que molta gent percep l'actual biblioteca com a insuficient. Arbúcies es mereix una biblioteca digna i això hauria de ser una de les prioritats de l'Ajuntament.

La segona opció més votada ha estat la que agrupava el casal de joves, la ludoteca i el centre social. La tercera proposta més votada ha estat l'hotel d'entitats. Arbúcies en l'actualitat no disposa de cap d'aquests equipaments.

Les altres dues opcions que han superat en vots a l'enderroc han estat l'escola d'adults i la policia local. Actualment, l'escola d'adults és al mateix edifici que la biblioteca i té un espai considerablement petit. La policia local a hores d'ara es troba en un edifici que no és de titularitat municipal i, per tant, estem pagant-ne un lloguer entre tots.

Altres opcions proposades però que han estat més minoritàries han estat el viver d'empreses i co-working, l'alberg i l'habitatge social.

En aquest sentit, la CUP Arbúcies fa una crida a l'equip de govern perquè no enderroqui l'antic ajuntament i s'utilitzi per a algun dels usos suggerits pel poble. Cal que planifiquem els usos de l’edifici perquè no esdevengui un magatzem i perquè la ciutadania d’Arbúcies en pugui gaudir.

Per últim, també demanem que s'avaluïn totes les propostes ciutadanes. Perquè encara que, òbviament, no totes puguin cabre a l'antic ajuntament, són equipaments que el poble reclama i que, per tant, s'haurien de crear o millorar, ja sigui emplaçant-los a l'antic ajuntament, en un altre edifici o creant-ne de nous en cas de necessitat.

Com hem calculat els resultats?

Cada votant podia ordenar les propostes de l'1 al 10. Per comptar quines han estat les opcions més votades hem fet servir el mètode anomenat Vot a segon torn instantani, usat per exemple per elegir el president d'Irlanda o el de l'Índia.

Aquest mètode fa servir diferents torns. Al primer torn, es compten únicament les opcions número 1 de cada votant. El candidat que hagi rebut menys vots, és eliminat. Llavors, al següent torn, es compten únicament les opcions número 1 de cada votant, o l'opció número 2 en cas que la 1 hagi estat eliminada. De nou, el candidat que hagi rebut menys vots és eliminat. Es repeteix aquest procediment fins que només queda un candidat. Així, l'ordre d'eliminació és l'ordre de preferència dels votants: l'opció que s'elimina primer és la menys volguda i l'última opció que s'elimina és la preferida pels votants.

Podíem haver utilitzat un mètode més senzill, que la gent pogués votar únicament una opció. Però ja vam dir a l'inici de la votació que faríem servir aquest sistema per tal que també es tinguin en compte les segones preferències dels votants. En aquest cas, els dos mètodes haurien obtingut resultats semblants. L'única diferència és que, si només considerem la primera opció de cada votant (torn 1), la policia local té més vots que l'escola d'adults. Però del torn 5 en endavant, l'escola d'adults acaba tenint més vots perquè els votants d'opcions eliminades prefereixen abans l'escola d'adults que la policia local.

A l'apartat de documents podeu consultar-ne dos: Primerament, un fitxer amb cada un dels vots, que són anònims. I segon, un codi per aplicar el mètode del Vot a segon torn instantani.