Crònica del ple extraordinari del 22 de juliol de 2019

El Ple extraordinari que es va desenvolupar ahir servia, bàsicament, per decidir el funcionament del consistori d'aquesta legislatura 2019-23.

La CUP Arbúcies, la primera acció que vàrem fer en obtenir l'acta de regidors va ser demanar i llegir el Reglament Orgànic Municipal (ROM). Aquest reglament regula el funcionament de l'Ajuntament d'Arbúcies i preval per qualsevol altra legislació. Per aquest motiu, vàrem demanar que la periodicitat dels plens fossin mensuals (i no un ple cada dos mesos com va proposar l'equip de govern). Des de la CUP Arbúcies entenem que no ens podem saltar la legislació municipal, però el batlle d'Arbúcies va decidir obviar-la. Per aquest motiu, des de la CUP Arbúcies vam demanar un informe jurídic a la secretària/interventora.

Tot seguit es va crear la Junta de Govern Local (JGL), que es duran a terme el dilluns de cada setmana i on hi participen el batlle d'Arbúcies, com a president de la JGL, i quatre regidors més, la Remei Artigas, en Martí Pastells, en Manel Serras i la Judit Prat. La CUP Arbúcies vàrem abstenir-nos a la votació.
El ple va seguir, i es van aprovar la creació de la Comissió Especial de Comptes i es va aprovar designar representants de l'Ajuntament en els òrgans col·legiats que són competència de l'Ajuntament.

El punt 5 del ple va ser l'establiment de les retribucions, assistències i indemnitzacions dels membres de la corporació. La CUP Arbúcies hem observat, en termes generals, un augment de les retribucions i indemnitzacions respecte a l'inici de la legislatura 2015-2019. Aquestes retribucions que augmenten són, per exemple, un 12,33% del senyor Salmeron, un 16,62% del senyor Cabrero i un 18,06% de la senyora Soler, com també augmenten les indemnitzacions en concepte d'assistència als plens i a les Juntes de Govern.

A més a més, com ja vàrem dir en campanya electoral, creiem que amb una persona amb dedicació exclusiva seria suficient per governar un poble de les característiques d'Arbúcies, tenint en compte el gruix de personal laboral de l'ajuntament, que és molt eficient. En cap moment vàrem qüestionar les hores de feina que feien els regidors de l'equip de govern, malgrat que se'ns va retreure aquest aspecte.

També vàrem aprofitar per preguntar al batlle d'Arbúcies com té pensat compaginar la seva responsabilitat com a vicepresident del Consell Comarcal de la Selva amb retribució exclusiva (fet que impossibilita tenir una retribució exclusiva a l'Ajuntament d'Arbúcies), amb totes les regidories que s'ha adjudicat, un total de 6? En aquest cas ens va respondre que treballant més, fent més de 100 hores a la setmana.

També vàrem preguntar si el batlle tenia pensat delegar alguna de les seves regidories a alguna persona que no fos regidora? Hem de tenir en compte que durant aquesta darrera legislatura hi havia tres delegats d'alcaldia, Josep Gubern (alcalde de Joanet), David Merino (delegat en Pagesia i entorn) i l'Anna Rotllant (delegada en Sanitat i Salut fins que va substituir l'Antoni Ronda). La resposta es va dilatar fins al final del ple, quan el senyor Xavier Soler (ERC) li va recordar que no havia respost la pregunta. Tot seguit va dir que tenia pensat delegar alguna regidoria a persones que no fossin regidores, però que no cobrarien cap indemnització.

Per últim, vàrem preguntar al senyor Garriga que, sabent que té el dret de no fer-ho, ens agradaria saber si acceptaria les indemnitzacions per assistència a les Juntes de Govern i el ple, tenint en compte que cobra 48.500 € de la dedicació exclusiva del Consell Comarcal, i que allà també rebrà indemnitzacions? En aquest punt va ser la senyora Soler que va respondre, que, ja que ens preocupava tant això, si la CUP estaríem disposats a deixar de rebre les nostres indemnitzacions. Des de la nostra formació vàrem proposar que, si tots els regidors del ple ho decidíem, no teníem cap problema en fer-ho (recordar que els 720 euros que cobrarem els regidors de la CUP aniran directament al partit i es veuran revertits en el municipi d'Arbúcies). El senyor Garriga no ens va respondre la qüestió.

El senyor Salmeron va fer molt emfasi en que la despesa en càrrecs electes havia baixat respecte la legislatura 2015-19, cosa que és certa, ja que en aquella legislatura hi havia dues dedicacions exclusives, el batlle d'Arbúcies cobrava més de 40.000 € i el primer tinent d'alcalde. En aquesta legislatura 2019-23, el batlle d'Arbúcies cobrarà retribució exclusiva del Consell Comarcal de la Selva, i part d'aquests 40.000€ han anat repartits a la resta de regidors de l'equip de govern.

Tot seguit es va decidir que la senyora Remei Artigas seria la nova tresorera de l'Ajuntament i del Patronat del Museu Etnològic del Montseny, la Gabella.
Per finalitzar el ple, vàrem haver de fer un incís en el decret d'alcadia que nomenava els Tinents d'alcade, ja que el ROM d'Arbúcies, a l'article 59.1 diu que ''L'alcalde nomenarà i cessarà lliurement, d'entre els membres de la Junta de Govern, els tinents d'alcalde i determinarà el seu ordre als efectes de la prelació en la seva substitució.... ''.

Per tant, vàrem preguntar a la secretària/interventora si era lícit aquest nomenament, tenint en compte que cap dels membres proposats de Tinent d'alcalde compleix la condició de ser membre de la Junta de Govern. A partir d'aquí, la secretària haurà de consultar als serveis jurídics i requerir a l'equip de govern que faci els canvis pertinents.

Aquest aspecte és força rellevant, ja que per tal de cobrar tots els regidors de l'equip de govern, hi ha quatre persones que cobren retribucions de l'ajuntament (justificats per la seva tasca de Tinents d'alcalde), i cinc persones més que cobren en concepte d'indemnitzacions a les Juntes de Govern. Les persones que tenen dedicació, sigui parcial o exclusiva, no reben cap indemnització en concepte de participació en les JGL i als plens, ja que és incompatible. Veurem com l'equip de govern d'Entesa-Independents de la Selva solucionen aquest incompliment de la legislació.

______________________________________

INFOGRAFIA
1. Les retribucions i indemnitzacions, com qualsevol altra sou, són bruts.
2. Totes les retribucions i indemnitzacions són anuals.
3. Les indemnitzacions per assistència a ple són de 120€ (6 ordinàries a l'any) i per assistència a la Junta de Govern Local són de 225€ (52 ordinàries a l'any)